1. Hva menes med at mediene har synlig og usynlig makt?
Forklar.
Synlig makt er makt der vi kan se og vi også vet at mediene har makt, for eksempel viljesmakt.
Unsynlig makt er makt der vi ikke merker at mediene har makt og bestemmer dette. Rett og slett ting som bare går rett i underbevisstheten vår.
2. a) Forklar ordet viljesmakt. Er dette en synlig eller
usynlig makt?
Viljesmakt er den makten mediene har til å vise oss hva vi skal bry oss om, og hva vil kommer til å lese og høre om på nyhetene. Det er en makt som kan være litt unsynlig og synlig. Fordi vi vet egentlig at det er mediene som banker dette inn i hodene våre, men vi er ikke observante nok slik at det blir litt usynlig, likevel når det er så synlig.
b) Hva betyr portvaktfunksjon? Gi eksempler.
Portvaktfunksjon er der mediene VELGER hva vi skal lese om. De VELGER også bort saker. Eksempel. VG kunne ha droppet og skrevet noe som helts negativt og bare latt gladsaker kommet på trykk, men da er portvaktfunksjonen misbrukt, men brukt.
c) Hva betyr dagsordenfunksjon? Gi eksempler.
De sakene som kommer gjennom portvaktfunksjonen er de sakene som er på dagsorden. Det er det dagsordenfunksjonenen er. Det er de sakene som vi leser om og de vi snakker om. Eksempel. Når vi snakker om flyktningkrisen så er det fordi mediene skriver om det og får det på dagsordenen våres.
d) Hva menes med at mediene har definisjonsmakt? Er dette
en synlig eller usynlig makt?
Definisjonsmakten er resultatet av viljesmakt. Det er det som definere hva vi mennesker tenker på. De velger liksom hva vi skal interessere oss for. Dette er jo ganske synlig teoretisk men praktisk så blir det nokså unsynlig for de fleste. Ingen er så observante at de tenker på hvorfor mediene skriver om det de gjør, vi bare godtar det lar mediene definere hva vi selv interesserer oss for.
3.a) Det er blitt hevdet at rosablogglesere er ukritiske
og sårbare. (Leserne av rosabloggere er som regel unge jenter i alderen 12-20).
Vurder hva slags makt rosabloggere kan ha. Reflekter rundt temaet og skriv ned
dine synspunkt på rosabloggernes mulighet til å påvirke leserne sine og andre.
Rosabloggerne har en makt, en liten, men av og til stor makt. Denne makten ligger i fingertuppene deres og kan fort mistes med ett feil trykk. Leserne ser opp til de og mange tenker at det de gjør er riktig, og slik de også vil bli en gang. Denne makten rosabloggerne har er størst i media selv, og er der de utrykker seg og den makten rekker ikke lenger enn det. Fordi vi kan se på det Sophie Elise skrev om palmeolje i freia påskeegg. Det hadde ingen effekt på salget. Da kan vi konkludere med at rosabloggere har makt men kun i media.
b) Hva slags makt har du gjennom din blogg? Publiser
tankene dine på din egen blogg.
Jeg meg selv har ikke mye makt med denne bloggen. Det er mest fordi at jeg ikke har så stort publikum og når kun ut til ca 10 stk maximun i måneden. Det er andre boller viss jeg hadde hatt tusen lesere hver dag og jeg skrevet mine indre meninger om landet og samfunnet vårt. Den makt jeg kanskje har er muligheten til å læren noen noe. Dette skjer ikke med mindre jeg reklamerer for bloggen og den får et større publikum. Da kan jeg virkelig få makt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar