fredag 16. oktober 2015

Prosessmodellen


1.   Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.    
Di ulike leddene er, Sender, Budskap og Mottaker.
Sender: Koder ett budskap.
Budskap: Er ett medium/kanal.
Mottaker: Avkoder budskapet.

Vi må huske på dette.
Sender tenker på hvem skal få budskapet, videre så må budskapet si noe og bli sendt i en kanal/medium. Mottakeren må være en rettet mot en målgruppe og må ha en slags funksjon som gir en effekt.

2.  Hva er en målgruppe?
En målgruppe er en gruppe personer som man prøver å nå. Altså di du vil selge produktet til.
Det kan være gutter i 16 årsalderen for eksempel.

3.  Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe.
     Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken kanal/medium blir brukt og Hvem er motaker/målgruppe.

Senderen er Freia, di vil informere oss om at melkesjokoladen deres har fått litt kvikklunsj i seg. 
Her har di brukt foto som medium. Målgruppen deres er ikke noe spesielt her, men er nok litt mer di som liker sjokolade og liker tur og sjokolade. 

4b. Hvordan oppfatter du budskapet?                  
Jeg oppfatter budskapet på litt forskjellige måter, men først og fremst får jeg lyst på sjokolade når jeg ser sjokoladen. Men når jeg ser en ku på tur så får jeg mer lyst å gå på tur med kvikk lunsj. Jeg får itilleg meg en liten latter når jeg ser en ku sitte me lue på på fjelltur.

5a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Støy i prosessmodelle er ALT som hindrer budskapet å nå fram til mottaker!

5b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.
Sender: Viss sendere ikke bryr seg om tema og målgruppen så når det ikke frem.
Budskap: Viss budskapet er på spansk og mottakeren er svensk, så skjønner ikke svensken spansk.
Mottaker: Viss mottaker ikke følger med på budskapet blir det skapt støy.


-Sakki

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar